vendredi 31 août 2007

New York, New York (I)

Citeam mai deunazi pe un forum ca unii nu si-ar cheltui banii ca sa viziteze orase. Ca ar prefera verdele Noii Zeelande sau fiordurile Norvegiei si zapezile Islandei.
Ce prostie, mi-am zis. Uite ca exista si oameni care s-ar duce tocmai la antipozi ca sa vada o pajiste inverzita. 24h de ore de avion ca sa vada o cascada. Oricat ar fi de frumoase tot nu merita efortul, pai verde am si in fata casei. Animale exotice vad la zoo din Bois de Vincennes, la doar 3 km de unde stau, de ce sa bat drumul pana in Kenya? Oricum, nu m-as vedea trecand intr-un safari aseptizat prin satele sarace de masai in goana dupa poza unui elefant pe care s-o afisez apoi cu emfaza in biroul meu climatizat.

Din acelasi motiv nu ma atrag nici all inclusivurile, nu inteleg de ce unii zboara mii de km ca sa se inchida intr-un tarc de confort occidental unde singurul contact cu populatia locala sunt cei cativa pesos sau un sapun lasat pe cuvertura pentru femeia de serviciu.
Mult mai interesante sunt creatiile umane, acelea au forta si ingeniozitate. Nu ca natura n-ar avea insa nu e acelasi lucru. Si nu in ultimul rand mult mai demna de interes decat un peisaj sau o maimuta intr-un copac mi se pare viata de zi cu zi a oamenilor din alte locuri, cum se distreaza, ce mananca, unde locuiesc, care a fost istoria lor pe meleagurile acelea, in cine cred, care au fost geniile lor, ce obiceiuri au, despre ce discuta, care sunt problemele lor. Sigur ca toate astea nu le poti trai intr-o vacanta, ca turist. Dar daca ai mintea deschisa si fara mofturi e posibil sa-ti faci o oarecare idee.

Ideea unei escapade la New York a venit intamplator. Desi ma visam inca din adolescenta hoinarind pe bulevardele Manhattanului, nu gasisem pana acum 'momentul potrivit'. Pentru vara asta ne hotarasem sa mergem in Mexic, iarasi. Cu Mexicul a fost dragoste la prima vedere, asa a ramas pana azi si probabil o sa ma intorc acolo cu aceeasi emotie si bucurie de fiecare data. De aceea de indata ce Alexandra a fost capabila sa se tina cat de cat pe piciorusele ei si sa manance si altceva decat lapte ne-am grabit s-o ducem in tara enchiladelor.

Am inceput prin urmare sa cautam un zbor Paris-Cancun si, intamplator, toate aveau o escala in New York. Asa a incoltit ideea: si ce-ar fi daca....?! Ne-am decis sa facem acolo o escala ceva mai lunga, in loc de cateva ore in aeroport de ce n-am sta cateva zile? Pretul avionului ramanea acelasi, doar pretul hotelului era 'oarecum' diferit fata de Mexic dar e normal, Marele Mar isi cere tributul pe masura faimei sale.

Nu am pretentia ca o sa descriu aici New York-ul astfel incat sa fac pe cineva care nu l-a vazut sa si-l imagineze. Nu am talentul necesar si nici de l-as avea nu cred ca se poate face o astfel de descriere. In primul rand pentru ca toata lumea cunoaste New York. Si eu il cunosteam inainte de a ajunge acolo, am citit carti, l-am vazut in filme, seriale, in poze, la jurnalul de stiri. Si totusi, odata ce am coborat in strada, printre zgarie nori, mi-am dat seama ca nimic nu e la fel cum mi-am imaginat. Recunosteam desigur locurile ca intr-un déjà-vu dar erau altfel decat credeam.
O sa-mi scriu impresiile, asa cum au venit ele si voi incerca sa suplinesc prin imagini lipsa de talent scriitoricesc, poate asa voi reda macar o mica parte din emotiile si bucuria pe care le-am trait descoperind acest oras.

Continuare

Aucun commentaire: