jeudi 4 octobre 2007

Si Dieu existe...


"Si Dieu existe, c'est son probléme",
zice o vorba frantuzeasca.
Pe acelasi forum de discutii despre care am mai vorbit am mai citit de curand o bazaconie aparuta intr-o discutie despre 'educatia spirituala' a copiilor:

Cred ca cea mai fair-play atitudine fata de copii ar fi "eu nu cred in Dumnezeu si in nimic altceva, insa asta nu inseamna ca nu exista. Pentru ca NU STIU
Continuand bazaconia (pardon, ideea) am putea spune copiilor si ca:
"fiule, eu nu cred in strumfii portocalii dar asta nu inseamna ca ei nu exista"
"fiica mea, eu nu cred in Mickey Mouse dar asta nu inseamna ca el nu exista"

si asa mai departe pana cand bietul copil nu mai deosebeste realul de imaginar.

In mod natural, cel care face o afirmatie trebuie sa o si demonstreze si nu invers. Altfel bineineles ca nimeni nu poate dovedi inexistenta soarecilor vorbitori ce poarta numele de Mickey sau a strumfilor ce poarta tichii albastre...
Prin urmare abordarea corecta ar fi: "unii cred ca exista o fiinta supranaturala care are grija de ei, insa nu exista absolut nici o dovada ca o astfel de entitate ar putea exista."

De fapt intrebarea initiala era adresata parintilor, si anume daca ii invatam pe copii despre "credinta si evlavie" ? Bineinteles, insa prezentandu-le ca pe ceea ce sunt: manipulare si incercari de suprimare a libertatii de gandire, anihilare a spiritului critic. Cineva spunea ca s-ar simti dezamgit daca propriul copil ar adera la vreo religie/secta. Inteleg perfect. E un esec, inseamna ca parintii nu au fost capabili sa-i creeze o baza de securitate solida si nici sa-i dea copilului suficienta incredere in fortele proprii daca ar ajunge mai tarziu sa-si caute un 'protector' imaginar.

Asta ma face sa ma gandesc la un aforism despre atitudinea oamenilor in fata necazurilor potentiale:

Ateul: necazurile nu exista.
Budistul: cand necazurile sosesc gandeste-te daca e cu adevarat vorba despre necazuri
Crestinul: daca am necazuri inseamna ca le-am meritat!
Hindusul: necazurile acestea s-au mai produs candva...
Evreul: de ce necazurile astea mi se intampla doar mie?
Musulmanul: daca ai necazuri, solutia e in Coran!
Taoistul: e posibil ca necazurile sa apara.
Martorii lui Iehova: Cioc, Cioc, au sosit necazurile!


A refuza existenta oricarei interventii divine e de fapt o forma de umilinta: inseamna sa te consideri un animal (ceea ce si suntem) si sa stii ca depinde doar de tine sa devii OM.

Aucun commentaire: