vendredi 16 novembre 2007

Muste pe caciuli

Il n'y a que les idiots qui ne changent pas d'avis

Adica doar prostii nu se schimba niciodata, zice un proverb frantzuzesc.
Uneori pe forumuri apar si subiecte interesante, sau cel putin, care dau de gandit. Cineva intreba mai deunazi cum ne-a schimbat viata in strainatate. Recunosc ca de multe ori si eu m-am gandit la asta, cand iau cate o decizie sau reactionez intr-un anume fel imi spun eu insami 'acum 10 ani n-as fi gandit asa'.
Cat din aceasta schimbare se datoreaza adaptarii la noul mediu si cat experientei si evolutiei firesti odata cu varsta?
E un subiect interesant dar care, din pacate, nu se poate discuta pe un forum pentru ca dupa nici doua postari apar "jignibilii". Acestia sunt cei care se simt jigniti de orice parere venita "din afara" tarisoarei scumpe.


Daca indrazneste careva sa povesteasca cum ca in Romania se incalta in papuci iar in strainatate poarta sandale, e tratat de snob, i se trimit poze cu "dressingurile" Popeascai din Vitan pline cu sandale Gucci, se protesteaza oficial si vehement impotriva pretinsei afirmatii ca toti romanii ar fi purtatori de papuci, se aduc nenumarate exemple de straini incaltati in sosoni.
Daca altcineva spune ca in Ro nu cobora din masina dar in tara de adoptie circula pe jos, apar ca prin farmec exemplele de maratonieni care fac zilnic per pedes traseul Drumul taberei - Piata Scanteii.
Daca sustine careva ca strazile sunt pline de gropi, 'jignibilii' au vazut adevarate cratere prin alte parti, recte vulcanii Siciliei.
Daca cineva indrazneste sa sustina ca in Romania se conduce periculos, ni se dau exemple de pietoni care n-au fost (inca) accidentati. Nu mai conteaza ca riscul unui accident auto este de 40 (patruzeci!) de ori mai mare in Romania decat in UE, si asta nu numai din cauza drumurilor proaste! Nici ca Romania ocupa pe locul 2 (dupa Lituania) la mortalitatea pe sosele. Nu, atata timp cat mai exista inca romani ce merg pe doua picioare si care n-au fost niciodata victimele unui accident nu avem nici o problema!

Daca afirma careva ca in tara de adoptie politia e eficienta i se flutura pe sub nas drapelul patriei si se aud rasuflari usurate, 'bine ca scaparam de tine'!

Daca cineva spune ca in Romania ploua iar in Hawaii e soare, jigniblii sustin ca ei nici macar nu dispun de umbrela, nici nu stiu ce e aia, in Bucuresti se face plaja pe balcon in orice anotimp... etc
Iar cand exemplele autohotone lipsesc, sunt aduse exemplele negative de prin alte parti, in sprijinul ideii paguboase ca "peste tot e asa".

Sa revin insa la subiectul initial, cel cu adevarat interesant: eu cred ca e relativ simplu sa distingem schimbarile date de evolutia varstei si pe cele datorate mediului. Toti cei plecati avem prieteni si rude ramasi in Romania, e de ajuns sa urmarim evolutia lor si sa o comparam cu a noastra. Daca altadata gandeam la fel in privinta unor aspecte de viata iar azi gandim diferit , exista o mare sansa ca acest lucru sa se datoreze adaptarii si traiului intr-un mediu diferit.

Printre schimbarile pe care le pot pune pe seama mediului, cred ca m-am vindecat de complexul de inferioritate care ma aducea in situatia sa dau replici ca cele de mai sus la orice remarca a strainilor. Am devenit mult mai putin suspicioasa.
Daca cineva spune ca in Romania se circula haotic sau ca Bucurestiul e murdar nu o (mai) consider instantaneu o ofensa personala, nu-i intorc spatele si nici nu ma mai reped sa-i ofer n'shpe exemple despre cantitatea de gunoaie vazuta prin alte parti ale lumii sau despre cat de prudent conduc eu si cunoscutii mei, ci ma gandesc daca omul nu are cumva dreptate.
Saptamana trecuta, intr-un sat din Corsica, Sainte Lucie de Porto Vecchio, bibliotecara m-a intrebat daca nu mi-e dificil sa traiesc departe de Romania si daca nu a fost grea adaptarea la o lume "diferita". Probabil acum cativa ani m-as fi suparat, as fi catalogat-o de inculta, rasista, i-as fi trantit ca Romania e in Europa nu in papuasia cum isi imagineaza ea, i-as fi tinut o predica despre "Micul Paris" si despre 'asemanarile si legaturile dintre cele doua capitale etc.
Acuma imi dau seama cat as fi fost de ridicola . Nici nu mi-ar fi trecut prin cap altadata sa tin cont si de interlocutor, de faptul ca locuitorii unei insule gandesc altfel decat "continentalii", pentru multi dintre ei, satul vecin e deja 'in strainatate', pentru corsicanii din Bastia locuitorii din Ajaccio sunt 'pinzutu' (adica straini). Nici nu-si imagineaza ca ar putea sa-si paraseasca insula lor si sa se stabileasca in alta parte. E normal ca unei astfel de persoane sa i se para o schimbare majora trecerea dintr-o tara in alta, indiferent care, pentru ea e fireasca o astfel de intrebare.

O alta schimbare datorata mediului e toleranta cu cei 'altfel' decat mine, stiu ca multi dintre prietenii si cunoscutii mei nu ar accepta-o de exemplu pe Foafoa ca bona copiiilor lor, asta fara sa fie neaparat rasisti.

Am mai invatat sa nu judec oamenii dupa aparente si nici dupa 'marcile' pe care le poseda, (aici intervine replica jignibilului "nici io nu-i judec si uite ca n-am emigrat"... insa eu nu ma identific cu toata Romania, e vorba doar despre mine si despre cunoscutii mei, asa cum la subiectul respectiv autorul a vorbit doar despre el insusi) Nu ma intereseaza marca masinii asa cum nu-mi pasa de marca frigiderului si nici a masinii de spalat ca sa nu mai vorbesc de cea a telefonului. Sunt obiecte utile, atat.

Ar ma fi de spus dar e tarziu.
Concluzia ar fi ca in loc sa ne preocupe mustele de pe caciulile personale, mai bine am privi mai atent in jurul nostru, si am pleca urechea si catre celalalt, 'strainul' asta increzut care 'da lectii'. S-ar putea ca uneori sa aiba dreptate.

Aucun commentaire: