vendredi 24 octobre 2008

Cineva acolo sus te priveste!


Scena se petrece in cafeteria Universitatii din Newcasle: ceaiul sau cafeaua stau la dispozitia studentilor contra unei mici sume benevole. Un mic panou indica ca o cafea costa 50 de centi, un ceai 30 de centi. Melissa Bateson, cercetator in neurostiinte a facut un test simplu: a plasat deasupra acestui panou un poster care reprezenta 2 ochi ce fixeaza obiectivul. Rezultatul: amatorii de ceai sau cafea au lasat in cutiuta de 2.67 ori mai multi bani decat in saptamanile in care ochii au fost inlocuiti de o poza cu flori.
Concluzia e la fel de simpla: oamenii au o tendinta puternica de a avea un comportament moral cand se simt observati. Chiar daca persoanele respective stiu foarte bine ca ochii aceia nu sunt decat cerneala pe hartie, undeva in interiorul lor mecanismul e declansat: se simt prost daca pleaca fara sa plateasca.
Rezultatul se poate apropia si de explicatia fenomenului religios. Pe baza acestui tip de mecanism ("atentie! cineva acolo sus te priveste") religiile incearca sa-si impuna propriile reguli de conduita. Adica un fel de Mos Craciun pentru adulti...

Sursa

Aucun commentaire: