mercredi 15 octobre 2008

Homeopatia, o sarlatanie la moda

Cand am scris mai demult despre homeopatie si despre atomul de rata vandut in farmacii sub numele de Osciloccocinum am avut ca sursa de inspiratie un forum de mamici unde odata cu prima ploaie de toamna incep sa curga in valuri mesajele pe acest subiect.
Uneori e vorba de intrebari amuzante ca cele despre dilutiile buclucase care dau de furca chiar si medicilor:

Medicul pediatru( care da si consultatii homeopate) ne-a prescris saptamana trecute CALCAREA CARBONICA 30 CH,pt a completa din cate am inteles eu vigantolul care nu prea si-a facut efectul la darius ( are cateva semne vizibile de rahitism). Problema mea e k am pierdut reteta si azi am mers din nou sa imi dea alta pentru k nu retinusem numele produsului. Bineinteles k mi-a dat alta, dar CH nu mai era de 30 ci de 200( intre timp am gasit si prima reteta si le-am comparat). Care este diferenta intre CH 30 si 200 si pe care trebuie de fapt sa i-l administrez?

altele vorbesc despre "interdictiile" din homeopatie:

Daca ii dau lu'fii-mea Oscilococcinum ce nu am voie sa-i dau in periaoda respectiva? Menta, usturoi sau ce?
Stiu ca nu se foloseste pasta mentolata si ciunga, dar de restul nu stiu....


Io zic ca problema nu e pasta mentolata si nici ciunga. Insa neaparat copilul sa nu fie lasat sa alerge sau sa sara capra dupa ce ia Oscillo ca poate se mai dinamizeaza rata aia inca odata si doamne fereste ce mai iese de acolo!!

Alte elucubratii despre "energii" care pot fi "inactivate" prin atingere cu mana:

Medicamentele homeopate sunt usor inactivate de atingerea granulelor homeopate cu mâna sau de administrarea lor concomitent cu uleiuri aromate, esente vegetale, cafea, alcool sau alimente condimentate. Este bine sã se evite consumul de indiferent ce alimente cu cel putin jumãtate de orã înainte si dupã administrarea remediului homeopat. Spãlarea dintilor este preferabil sã se facã cu praf de spãlat homeopat (se pune în vânzare în numeroase farmacii homeopate) sau cu sare de bucãtãrie.

Insa sunt si mesaje care relateaza fapte mult mai grave despre suferinta inutila rezervata unor bebelusi de numai cateva luni doar pentru faptul ca parintii lor sunt indocrinati de tot felul de sarlatani care-si spun "medici homeopati":

cum suntem pe tratament cu Imunogrip Junior,Ecoflorina sa reparam intestinele dupa atatea antibiotice, Aconitum Napellis si Osciloccocinum.Pentru nas insa ne-a recomandat un unguent Homeoplasmine pe care trebuie sa-l dam de 2 ori pe zi foarte putin in nasuc.
Acum problema mea este ca el are extrem de multe mucozitati si unguentul asta nici macar 1% nu-l desfunda sau sa opreasca mucisorii iar el cu nasul plin, nu papa, nu doarme si chiar nu stiu ce sa fac.
(!!!)

sau atitudini de-a dreptul socante in care desi copiii ajung la perfuzii cu antibiotice dupa 3 saptamani de homeopate parintii "continua sa creada in homeopatie":

Consultatia homeopata n-a durat deloc mult, chiar m-am mirat ca nu se noteaza nimic, eu venisem cu dosarul de analize si boli si medicamente de-acasa. Ne-a dat un tratament, mergeam zilnic la consultatie (si nu ma chema pentru bani pentru ca nu mi-a mai cerut), era mai mult o vizita pentru supervizarea evolutiei copilului si reevaluarea tratamentului. S-a facut relativ bine, dar foooooaaaaaarrrrttttteeee incet, din pacate cum i-au trecut mucii, cum a facut iarasi febra. Deci, degeaba am incercat sa evit traseul deja cunoscut, tot acolo am ajuns, e drept, nu in 10 zile, ci in aproape 3 saptamani. Ne-a dat alt tratment (ajunsese iarasi la rosu in gat). Dar am fost totusi si la pediatra pentru ca a doua zi intra in concediu si am vrut o parere in plus (mai ales ca homeopatul imi spusese ca daca nu scade febra in 3 zile, ii dam antibiotic).
Pediatram-a trimis direct la urgente la spital, sa-i monteze flexula pent
ru tratament injectabil. Printr-un concurs de imprejurari ne-a preluat un ORL-ist care ne-a scapat cu un antibiotic oral (o doza pe zi) si de la prima doza deja i-a scazut febra, la a doua nu mai avea nimic

Mie nu mi se pare bine ca i-am dat deja de 8 ori antibiotic, as mai incerca totusi remediile homeopate. Acuma am fost "slaba", nu am avut puterea si rabdarea sa mai incerc cateva
zile homeopatia inainte de a ajunge la tratamentul alopat.

Urmate de sfaturi care mai de care mai iresponsabile:

Daca ai ales sa mergi pe homeopatie si crezi in ea, ramii.
Probabil in cazuri extreme cind vezi ca medicina homeopata nu reactioneaza, sa mergi la pediatru.


Tot de pe forumuri putem afla si despre "homeopati" la fel de iresponsabili:

cateodata ma duc la dr. de familie sa mi-l controleze. aflu ce are si in loc sa-i dau sacosa cu medicamente pe care ni le prescrie, o sun pe homeopata. dar de cele mai multe ori, o sun si ii descriu homeopatei simptomele iar ea, cunoscand-ul pe cel mic,imi prescrie prin telefon remediile.

O farmacista mi-a spus ca tratamentele homeopate nu au efect daca sunt combinate cu cele aleopate

Si inca o marturie despre iresponsabilitatea unui alt sarlatan homeopat :

fiind vorba de fetita mea si pt ca nu mai fusesem vreodata la homeopat mi s-a parut normal sa pun intrebari, care se pare ca deranjau si drept urmare nu prea se obosea sa-mi raspunda. cand a racit fetit am sunat sa-mi spuna ce am voie sa-i dau pt ca medicul d efamilie imi recomandase antibiotic si mi-a spus sa nu incerc antibiotice ci sa astept urmatoarea consultatie care era la vreo 2 saptamani.va rog ajutati-ma.

Nu mai continui, sunt pline forumurile de astfel de mesaje. Orice incercare de aducere cu picioarele pe pamant a respectivilor fani de homeopatie, esueaza. E firesc, credintele in paranormal nu se pierd cu una cu doua si in nici un caz nu se pot combate cu argumente rationale.

Personal, consider ca oamenii au dreptul sa faca ce vor cu banii lor chiar sa se trateze de urticarie cu purici de pisica scuturati. Dar oamenii mai au si dreptul sa fie informati si sa nu fie dusi cu zaharelul (la propriu) de cativa sarlatani cu patalama. In acelasi timp, oamenii nu au dreptul sa-si chinuie copiii din cauza unor credinte irationale. In Suedia de ex exista o lege care interzice folosirea oricarui tratament de "medicina" zisa "alternativa" la copiii sub 8 ani, probabil ca o astfel de lege ar fi necesara si in celelalte tari unde practica sarlataniilor gen homeopatie e autorizata de lege.

In cele 2 articole citatte mai sus nu am facut altceva decat sa ofer cateva informatii foarte usor verificabile. Despre principiile homeopatiei, despre dilutii, despre testele de eficacitate. De cele mai multe ori informatiile provin chiar din surse homeopate. Nu e nevoie de prea multa stiinta ca sa poata fi intelese, e suficienta o minima cultura generala. Cu toate acestea homeopatii (declarati sau nedeclarati) care au comentat aceste articole nu au adus nici un contra-argument afirmatiilor de mai sus ci s-au multumit sa:
1) atace persoana mea si nu ideile expuse ("nu esti doctor", "habar n-ai" etc)
2) sa vorbeasca despre "energii necunoscute inca de catre stiinta" (dar pe care ei insisi le cunosc foarte bine din moment ce prescriu pacientilor bilute dotate cu aceasta "energie")
3) sa invoce argumentul popularitatii (daca o multime de indivizi folosesc bilute inseamna ca ele sunt eficace).
Asa cum in urma cu cateva sute de ani toata omenirea credea ca pamantul e plat...
4) sa invoce credibilitatea "medicinii traditionale" uitand ca homeopatia e inventia unui singur om si nu are decat 200 de ani de existenta!
5) in final sa ne spuna ca "si placebo e un tratament" dar fara sa fie capabili de a face diferenta intre placeboterapia homeopatica si placeboterapia mamei omida.

Dealtfel argumentul forte al homeopatilor seamna cu cel al tuturor religiosilor:"nu putem fi siguri ca NU functioneaza" deci continuam sa prescriem bilute de zaharel bolnavilor.

Logica elementara spune insa ca cei care fac o afirmatie trebuie sa o si demonstreze si nu invers. Iar in 200 de ani de existenta homeopatii NU AU REUSIT:

1) sa dovedeasca ca homeopatia este eficienta in vindecarea macar unei singure boli
2) sa explice CUM poate functiona o 'dilutie' de apa chioara desi legile fizicii spun ca nu mai contine nici un atom de remediu in ea
3) sa eradicheze macar o boala, sa inventeze macar un vaccin, sa produca macar un medicament cu un efect dovedit experimental.

Care este atunci diferenta intre homeopat si mama omida?
Nici una!

Sarlatani sunt toti cei care pretind ca lucreaza cu "energii necunoscute" si care invoca "vindecarile" reusite ca UNICA dovada a eficacitatii acestor energii !
Adica vrajitoarele, samanii, babele cu descantece, paparudele, acupunctorii, bionergeticienii, urinoterapistii etc.
Si printre acestia, cu coronita si mentiune speciala, ai dvs, homeopatii:)

10 commentaires:

m0n5t3r a dit…

priveste-o ca pe o alta fata a selectiei naturale... mamicile respective au fost suficient de "abile" sa ajunga sa aiba copchii, dar multe nu-s suficient de inteligente sa-i tina in viata ;)

capreleirinucai a dit…

din pacate, in timp ce in SUA sunt interzise medicamentele cough&cold pentru copii, in romania homeopatele si medicamentele asa-zis "naturiste" sunt considerate cea mai grozava inventie de la roata incoace. mai ales cand vine vorba de copii.
acum eu inteleg ca lumea si-a pierdut increderea in medicina alopata si (mai ales) in cei care o practica, dar nu inteleg cum poti sa risti sa-ti intoxici odrasla cu niste ierburi pe care nu le-a testat nimeni ca sa vada (1) daca au vreo eficienta, (2) in ce cantitate sunt eficiente si (3) daca nu cumva sunt de-a dreptul periculoase...
inteleg ca-i greu sa gasesti un pediatru bun, dar nu inteleg de ce mamele ajung sa-i evite cu totul si sa-si trateze copiii dupa sfaturi auzite in parc, pe forum sau mai stiu eu unde. fie ca-i vorba de naturiste sau de alopate. sigur, aici nu e vina exclusiva a mamelor, ci si a legislatiei care permite eliberarea prea multor medicamente fara reteta. si a farmacistilor car e nu-si inteleg datoria de a avertiza macar parintii cumparatori asupra riscurilor automedicatiei.
nu inteleg de ce aud de atatea cazuri in care un medic roman a prescris unui copil medicamente netestate pentru grupa respectiva de varsta. si contraindicate, lucru evident oricarui om capabil de a citi un prospect si de a face rationamente logice simple. mai putin mamelor romance, care functioneaza dupa principiul sa-i dam si x si y, ce are sa strice? lui bebe z de pe forum i-au facut tare bine...
nu inteleg de ce atata inversunare la adeptii "naturismului". eu una am renuntat sa mai expun opinii contrare, prefer sa schimb pur si simplu subiectul. nu de alta, dar agresivitatea reactiilor este absolut disproportionata.

Adrian a dit…

Foarte fain artcolul! Am scris si eu despre asta: http://www.avarvarei.ro/?p=184

Anonyme a dit…

Cand e vorba de competenta, orice "bun" e greu de gasit... Pana la urma, cu totii experimentam, ca e vorba de medicamente (la care putem fi alergici, dar uite ca n-am stiut, ori de alte feluri de tratament.
E greu de inteles cum pot lua unii ca fiind autoritate si adevar absolut, rezultatele cercetarilor unor amatori sau chiar pe cele stiintifice. Cand e vorba de om si de tot ce vine in relatie cu el... omul e altfel si toate cercetarile se opresc la peretele de sticla al lui "inca nu s-a demonstrat".
Anticii foloseau proprietatile ierburilor, a diferitelor elemente naturale care, de multe ori stau la baza si a medicamentelor industria farmaceutica, nu numai in cabinetele homeopatilor sau ale naturistilor. Dar erau mai legati de natura, traiau in conformitate cu legile acesteia.
Azi, am invatat atat de bine sa evitam, sa "fentam" natura - si nu numai pe cea inconjuratoare, ci si natura umana - incat ne vom transforma in niste robotei manipulati de alti robotei si vom afirma mandri ca am atins excelenta umana.
Fiecare epoca cu nivelul ei de cunoastere. Faptul ca s-au inventat vaccinurile, nu inseamna ca gripa nu mai e naturala. Si dintr-o gripa... nu moare nimeni. (doar daca sunt gripe provocate de virusi scapati de sub control, dar vad ca despre acestia nu pomeniti pe site)
Si uite asa...

Alexandra a dit…

@adrian, foarte interesant articolul dar si schimbul de comentarii:)

@anonim, am mai explicat pe undeva aici ca homeopatia nu are nimic "natural" sau "naturist".
Sau mai bine zis, homeopatia e la fel de "naturala" ca si descantecul sau aprindrea taciunilor.
Principiul similitudinii nu exista in natura, e pur si simplu o inventie a unui individ care a trait acum vreo 200 de ani.

Anonyme a dit…

Nota 10. Comentarii!? De prisos...

Armand K. a dit…

Singura diferenţă majoră dintre homeopatie şi descântecele babelor vrăjitoare este că tratamentele homeopatice nu sunt DIRECT nocive.

În rest, aceeaşi Mărie cu altă pălărie. Gândire magică decorată de unii cu limbaj pseudo-ştiinţific, de altele cu descântece şi rugăciuni.

Ah, mai e o diferenţă: "vrăjitoarele" îşi fac numărul prin bordeie şi tarabe de circ, în timp ce "medicii" homeopaţi îşi deschid cabinete în centrele oraşelor.

Liana-D a dit…

Trist pentru medicina europeana de azi este faptul ca a putut cu multa superficialitate ( din partea autoritatilor din invatamantul medical ) sa tolereze cursurile optionale de homeopatie ,cat si cele postuniversitare numite ,,competente" in homeopatie. Nu mai spun de acceptarea practicii homeopatiei in cabinetele medicale ! Jenant pentru medicii care se preteaza la castiguri din naivitatea mamicilor sau a clientelei cu diverse fobii de boala. TRATAMENTELE ,,NATURISTE" nu au legatura logica cu homeopatia , sa fim odata intelesi asupra acestui subiect. Asta pentru ca :una este sa bei o infuzie sau decoct de plante cu proprietati curative studiate si demonstrabile oricand, si alte este sa bei apa chioara ( caci in dilutiile peste CH 18 ) nu mai exista nici un atom din ce o fi fost pus initial in apa aia homeopata !!! Explicatia cu ,,informatia enegiei vitale " care stie unde sa mearga si sa vindece, dar nu se poate demonstra ,,inca", este la fel de demna de luat in seama ca si borboroselile mamelor omide si descantatoare de pe toate meridianele.
Ce ne tot autoamagim cu ,,rezultatele statistice" cu care isi justifica existenta vindecatorii homeopati: statistica este arma imbatabila de manipulare in mana cui stie sa o foloseasca , atunci cand nu are alte argumente mai serioase si adevarate. Homeopatia si terapiile miraculoase cu cristale, arome si alte bazaconii , fireste ca inflameaza imaginatia visatorilor de ieri , de azi si de maine ...Sa fim sanatosi , ca vanzatori de iluzii vor exista atat timp cat se va gasi cine sa le cumpere.

BineIntentionat a dit…

Am observat ca tot mai multe persoane care au apelat la tratamente homeopate au avut de suferit mult din cauza lor si refuza acum orice fel de tratamente naturiste din acest caz. Si pe buna dreptate!!!
Totul pare o mare sarlatanie. Si este! Insa nu homeopatia in sine ci felul in care este "folosita". Ceea ce vreau sa spun e ca: un autoturism, ca sa poata fi folosit si folositor trebuie condus de un sofer. Daca soferul e priceput si prevazator, totul merge bine. Daca insa e varza, face ravagii cu el!
Acest lucru e valabil in orice domeniu si cu orice lucru!
Cu totii cunoastem expresia "cui pe cui se scoate". Acesta este si unul dintre principiile dupa care functioneaza homeopatia.
Insa un lucru important si deloc de neglijat e ca CE E MULT STRICA! Exemplu: daca o persoana are o digestie normala si ii dai un remediu homeopat pentru normalizarea digestiei in caz de diaree, omul sanatos face diaree. Daca pacientul e constipat si i se da prea mult din remediul potrivit impotriva constipatiei, intai isi revine, apoi se constipa la loc.
Daca, insa, pacientul vine cu o afectiune si medicul greseste remediul (lucru f posibil deoarece trebiue sa se tina cont de multi factori ptr a alege intre mai multe remedii ce regleaza aceeasi afectiune), dezechilibrul format poate face foarte mult rau!
De obicei, problemele de sanatate apar din cauza unei cantitati prea mari sau prea mici dintr-ul compus chimic. Si insanatosirea se face echilibrand doza.
Deci prescrierea si dilutiile sunt foarte importante iar faptul de a avea un bun medic homeopat e la fel de important!
Am observat ca foarte multi medici au si autorizatie de a prescrie si homeopate. Probabil ca e un alt mod de a mai face un banut in plus - cum se obisnuieste in ultimul timp... Am observat ca nu se pricep si nu iau in serios nici remediile, nici pacientii si ca realizeaza cat de rau fac pacientilor cu ignoranta lor cam tot atat cat realizeaza un betiv la volan ca a curmat vieti!
Imi pare sincer rau pentru cei ce sufera din cauza ignorantei si dorintei de imbogatire rapida a celor din functii de raspundere. Si eu era sa fiu victima unor astfel de medici (medicina alopata) care au eticheta dar sunt comerciali. Insa am observat ca daca le pun intrebari pertinente, cer sa mi se explice clar, ascult cu atentie ce mi se spune si fac legaturile cu ceea ce stiu deja, imi pot da seama daca pot avea incredere in ei sau nu.
Deci, zicala CERCETEAZA CA SA CREZI e mult mai corecta.
Pe toti ne deranjeaza nedreptatea si profitorii dar sa nu ne lasam indusi in eroare de ei!
Cum putem face asta? Faptul de a ne ingrijora peste masura cand avem probleme le permite sarlatanilor sa poata profita! Deci, sa ne pastram calmul si sa ne folosim discernamantul! Pare mai greu decat este caci satisfactia care vine apoi (pentru ca ai luat decizia corecta) intrece orice asteptare!

Anonyme a dit…

Treaba e cam asa:

- medicina aleopata: iei dulcolax si efectul se produce (functioneaza)
- medicina naturista: bei o cana de ceai de crusin - si dupa aia te rogi sa fie o toaleta prin preajma (deci funtioneaza)
- medicina homeopata: Anacardium D 6-30 si alte zici de "granule miraculoase"... te usurezi....dar doar de bani (nu functioneaza)