mardi 10 juin 2008

Creatorul Creatorului

"La religion est une épidémie mentale que l'on peut attraper avec une certaine probabilité" - Pascal Boyer

Am aflat de curand care este parerea ortodocsilor despre epilepsie. Dupa socul initial mi-am dat seama ca totusi ceea ce zice omul ala acolo nu e in totalitate fals, religia are o stransa legatura cu boala asta.
Cercetatorii au observat demult ca exista o relatie intre epilepsia temporala si viziunile religioase de aceea lobii temporali sunt considerati de neurobiologi ca fiind "sediul lui Dzeu".
Apropierea crizelor de epilepsie provoaca adevarate furtuni electrice in creierul bolnav datorita faptului ca un grup de neuroni se descarca brusc si intamplator, complet defazat de restul creierului. De ce apar insa vedeniile religioase? Una din explicatii e ca Dzeu in infinita lui bunatate alege boala asta ca "antena" prin care sa "comunice" cu oamenii. In cazul asta, stiinta nu mai are nici un cuvant de spus. O alta explicatie, mult mai plauzibila, e aceea ca epilepsia e doar o disfunctionalitate a creierului si nu are nimic de a face cu spiritualitatea. Lobii temporali umani sunt cei care ne ajuta sa infruntam lumea din punct de vedere emotional. In orice moment fiinta umana are nevoie sa determine ce este important emotional si ce nu iar iar asta e posibil datorita conexiunilor intre senzorii lobilor temporali si centrul emotivitatii. Forta acestor conexiuni determina semnificatia emotiva a lucrurilor. Aparitia unui tigru in mijlocul unui restaurant va provoca o emotie puternica oricarui om normal. Pentru epileptici acceasi intensitate emotiva o poate provoca orice lucru marunt care le iese in cale, o pisica, un copac, un graunte de nisip, totul are pentru ei o imensa semnificatie. Datorita educatiei primite si mediului in care traiesc, de cele mai multe ori semnificatiile viziunilor sunt profund mistice.

Neuropsihiatrii care au studiat descrierile religioase din Evanghelii, Coran dar si scrierile istorice au emis ipoteza ca cei mai multi dintre profetii vizionari care au dat nastere religiilor sufereau de epilepsie temporala:
- Profetul Mahomed caruia ingerul Gabriel i-a dictat Coranul scris de insusi Allah (in araba)
- personajul istoric Buddha
- Moise care credea ca despica oceanul in doua si ca vorbeste cu Dzeu
- Sfantul Paul
- Ioana d'Arc
- Sfanta Tereza
- filozoful Emmanuel Swedenborg

De fiecara data, in faza acuta a patologiei bolnavul aude voci sin are halucinatii luminoase. Cand boala apare la un individ care a primit educatie religioasa, aceste impresii fiziologice sunt interpretate si traite ca experiente mistice si duc la convertiri spectaculoase.

Unul din neuropsihologii care studiaza aceste fenomene este psihiatrul canadian Mickael Persinger. a inventat o casca pe care a numit-o Octopus si care stimuleaza creierul producand campuri electromagnetice. Obiectivul este de a provoca in mod artificial o alterare a constiintei ce poate fi asemanata cu o experienta mistica. Rezultatele sunt incurajatoare: unii se declara "atinsi de Dzeu", altii simt o presiune dezagreabila, altii au viziuni fara legatura cu religia, unii nu resimt nimic.
" Ca neurostiintific plec de la ipoteza ca toate experientele noastra se bazeaza pe activitatea creierului. Asta inseamna ca si experienta mistica sau crediinta in Dzeu trebuie sa fie ascociata tot activitatii creierului "

Antropologul Pascal Boyer spune ca religia poate fi comparata cu o epidemie mintala. Ideile religioase se raspandesc intr-o populatie la fel ca virusii, pe cale 'orala', cele mai virulente idei se fixeaza in creierul uman, celelalte cad in uitare. Contextul cultural joaca si el un rol in raspandirea acestor idei cu 'potential' religios in sanul unei societati umane. Studiile sale nu vor sa elucideze mecanismele fiziologice legate de religiozitate ci sa explice modul in care ideile cu conotatie religioasa actioneaza asupra angrenajelor "masinii cerebrale" umane. Mecanismele care intra in joc sunt universale si relativ stabile ceea ce explica relativa stabilitate si uuniversalitate a ideilor religioase.

-O carte: " Et l'homme créa les dieux, comment expliquer la religion", Pascal Boyer ed. Robert Laffont, 2001
-Un articol : What Your Brain Looks Like on Faith
- Science & Vie - N°1055 - august2005
- Alt articol: Creierul mistic